Når du har jobbet med reklame noen år, er det ikke vanskelig å se en supertrend komme seilende. Det er når kunder nikker, bare du sier det magiske ordet, det er det eneste det ikke blir stilt et kritisk spørsmål til, det er det neste store som alle bare må gjøre noe med.

Akkurat nå er det sosiale medier, eller Facebook i praksis. Facebook er et fantastisk medium, det er det ingen tvil om, men mange kunder tror av en eller annen grunn at det er gratis. Joda, det koster jo noe å lage noe, en kampanje for å samle «Likes», men så er det gratis… er det ikke?

Nei, vår erfaring er at en kampanje på Facebook som regel trenger støtte fra annen massekommunikasjon for å ha effekt. Og, det aller viktigste; Hva gjør du etterpå? Når kampanjen fungerte og 1000 vis av mennesker har syntes budskapet ditt var bra nok til at de «Likte» deg, hva da?

Da er det akkurat som resten av vennelista di, det er de som gjør noe, skriver noe, poster et bilde, deler noe, som synes. Resten er bare en anonym grå masse som du må lete etter for å finne.

Ressurser må settes av, noe må skje jevnlig for at du skal være synlig, så enkelt er det.